5 Ağustos 2017 Cumartesi

Glutensiz Bademli Erikli Kek




Herhangi bir sebepten dolayı gluten tüketemiyorsanız veya özellikle uzak duruyorsanız bu tarif tam size göre. Üstelik "glutensiz un" gibi bir ürüne de ihtiyacınız yok.

O kadar nemli ve yumuşacık ki adeta ağzınızda eriyor. Diğer güzel yanı ise uzun süre yumuşacık kalması. Tabi ki bolca kullanılan bademden dolayı da oldukça lezzetli. İçinde bademin kendi yağı dışında fazladan yağ olmadığından tatmin edici olduğu kadar hafif bir hissi var ve baymıyor da.

7 Temmuz 2017 Cuma

Yumuşacık Pofuduk Muzlu Kek




Aylar olmuş bloguma tarif eklemeyeli. Bu süre içinde neler neler oldu. Öncelikle mezun oldum okuldan :) Tabi ki okulda geçen 9 ay süresince "aşçılık okullları" ile ilgili görüşlerim de değişti. Şöyle söyleyeyim, artıları olduğu kadar eksileri de var ve özellikle yurt dışında gidecekseniz çok iyi seçmeniz gerekli. Bunun yanı sıra çok güzel birkaç insan tanımama da vesile oldu tabi ki okul.

Okul süresince yaptığımız tarifleri paylaşmam zaten yasak, öyle bir kuralı var okulun. LCB tariflerini paylaşamıyoruz. Kısmen mantıklı bulmasam da zaten okuldaki malzemeler evlerde kolay bulunmayan malzemeler olduğundan zaten istesem de çok paylaşamam. Bu sürede de kendim evde pek bir şey deneyemediğim için bloga verdiğim ara uzadı da uzadı. Sonunda bugün boş günümdü ve tam sırası diye düşündüm bir şeyler pişirmenin. Önce beyaz peynirli scone yapıp dondurdum. Seviyorum dondurucuda pişirmeye hazır kurabiye, scone vs olmasını. Sonra günlerdir duran ve artık neredeyse tamamen geçmek üzere olan muzları da değerlendireyim, hem de dilimler dondurucuya atarım diye muzlu kek yaptım. Aslında bu keki çalıştığım yerde de çok yapıyorum ama daha Kanadalı versiyonunu diyelim. Ben bu haliyle çok seviyorum.




Size sürekli yaptığım muzlu kek tarifini vermek istiyorum. O kadar pofuduk, o kadar lezzetli ki... Kahvaltıda bile yiyorum. Hatta bazen acelem varsa kahvaltım kendisi oluyor sadece :) Bu kekin bence en güzel yanı uzun süre yumuşak ve taze kalması.  Ben içinde ceviz, tarçın, çikolata vs içermiyor oluşunu da seviyorum ama siz seviyorsanız tabi ki ekleyebilirsiniz. Ben böyle sade çok daha fazla seviyorum.

Kekin içinde klişe bir laf olacak ama herkesin evinde olan malzemeler var sadece. Tabi ki ekle çıkar yapmak size kalmış. Tek önemli nokta muzların olgunluğu. Muzlar ne kadar olgun ve siyaha yakın kabuk rengi varsa o kadar iyi aslında. Zaten muzlu kekler,  kaderine terk edilmiş, yenmeyi unutulmuş muzların kurtarıcısı :)

22 Şubat 2017 Çarşamba

Scone Tarifi ve Püf Noktaları








Scone Ingiliz kökenli, "quick bread" yani motomot çevirince hızlı ekmek gibi çevirebileceğimiz bir hamur işi türü. Çevirmeyelim ama, güzel olmadı.  Tatlı veya tuzlu yapabilir, kahvaltıda, çay yanına, atıştırmalık ve hatta ana öğünlerde ekmek yerine bile tüketebileceğiniz bir yiyecek.  Burda, Kanada'da özellikle kahvaltıda çok yeniyor. Ben en başlarda bu kahvaltıda muffin, scone vs yeme olayına pek alışamasam da tuzlu sconeları baya baya götürür oldum. Bana kalsa kahvaltı dediğin domatesli, zeytinli klasik türk kahvaltısıdır, bunlar yanına süs. Neyse, burda çok gittiğinden çalıştığım yerde de çok çok yapar oldum. Her seferinde değişik bir çeşit yapamaya çalışıyorum. Burda özellikle yabanmersini ve limonlu, cranberry dedikleri Türkçesinden pek emin olamadığım meyve ve portakallı olanları çok fazla gidiyor.

Bir sürü tarif denedim, ama sadece birkaçı çok hoşuma gitti bu da onlardan biri. Bu tarifi, okuldaki mutfakta çalışırken, okul mutfağının hazırlık kısmının şeflerinden biri yaptı bize kahvaltı için. O kadar hoşuma gitti ki hemen tarifi istedim ve o zamandan beri de bununla yapıyorum sconeları. Chef Viviana'nın bunu okuduğunu sanmıyorum ama yine de teşekkür ederim burdan, haha.

Burdaki scone tariflerinde genellikle creme fraiche veya sour cream kullanılıyor bu yüzden daha önceki tarifleri vermeyi düşünmedim ama bu scone tarifinde buttermilk dedikleri bir süt ürünü kullanılıyor ve bunun alternatifini evde hazırlamanız mümkün veya kefir kullanabilirsiniz. Bu yüzden rahat rahat yazabilirim.

Bugün vereceğim tarif gram ölçüleri ile, bardak/kap verme şansım bunun için yok, üzgünüm. Orijinali böyleydi tarifin. Sadece bu tarif için değil, her zaman işinize yarayacak ufak da olsa bi mutfak tartısı almanızı mutlaka tavsiye ederim.

Tarifin sade halini vereceğim. Bu sayede istediğiniz malzeme ile yapabilirsiniz. Ben bu sade haline bayılıyorum özellikle. Arasına biraz reçel ve krem peynir...

18 Ocak 2017 Çarşamba

Çikolata Dolgulu Kahveli Mocha Kek



Starbucks'a gidip en büyüğünden bi mocha ile hemen mutlu olanlar bu keke bayılacak. Kahvesini çikolata ile sevenler, çikolatalı kahve sevenler de aynı şekilde. Çünkü bu kekin içi kahveli çikolata dolgulu, kekin kendisi ise kahveli ve hafif baharatlı. Ben baharatlı halini çok sevdim ama eğer kakule sevmiyorsanız kullanmayabilirsiniz.

4 Ocak 2017 Çarşamba

Kakaolu Brownie Tarifi


Şu an odam darmadağın, her şey her yerde ve ben blog yazıyorum. Bir yıl içerindeki 5. taşınmamı gerçekleştirmek üzere hazırlıklara başladım. Yarın taşınmış olmam gerek ama hala bir şeyi bile çantaya, kutuya yerleştirmedim. Hatta aslında ben size scone tarifi verecektim, yazısı da hazır. Bi fotoğrafları kalmıştı eklenecek, ama önce bu browniyi yayınlamak zorunda hissettim.

15 Kasım 2016 Salı

Limon ve Lavantalı Vegan Kurabiye




Kafeye gelen vegan müşteriler için yaptığım ve çok sevdiğim kurabiyelerin tarifini yazmak istedim bugün. Bana sorsalar tereyağ olmadan kurabiye mi olurmuş derdim ama oluyormuş. Gayet de güzel oluyormuş.

Veganlık konusunda herhangi bir tartışmaya girmeden, benim yapabileceğim bir şey olmadığını ve gerçekten bu felsefeyle yaşayan insanlara büyük saygı duyduğumu belirtmek istiyorum. Ben hiçbir zaman o kadar iradeli olamadım. Tereyağ, peynir ve özellikle yoğurt beni engelleyen en büyük şeylerden biri. Alternatifleri var, biliyorum ve çoğunu denedim ama malesef. Yine de elimden geldiğince kahvelerinin yanında bir şey atıştırmak isteyen müsterilerin yerime kendimi koyup neyin vegan versiyonunu yapabilirim ve ne kadar dayanır, ne derece iyi olur diye sürekli araştırmalar yapıyorum.

Klasik shortbread tarifini tereyağ yerine hindistancevizi yağı kullanarak yapmayı denedim ve sonuçtan çok memnun kaldım.

Burda hindistancevizi yağına alternatif vegan butter diye bir şey var, margarinin sütsüz alternatifi gibi bir şey. Sanırım Türkiye'de de Alpro markasının soya margarinleri bulunmakta ama fiyatı nedir, ne kadar rahat ulaşabilirsiniz bilmiyorum. Bu alternatif ürünlere ulaşma şansınız varsa bir şekilde bunları da kullanabilirsiniz. Ama en azından hindistancevizi yağı sağlıklı bir alternatif ve kurabiyenizde mis gibi doğal hindistancevizi tadı oluyor, en çok bunu öneririm.

21 Ekim 2016 Cuma

Yerfıstığı Ezmeli 5 Malzemeli Kolay Unsuz Kurabiye


Benim bir tariften beklediğim 3-5 malzeme ile çabucak yapılmasından ziyade malzemesi, süresi ne olursa olsun elde ettiğim şeyin yeterince iyi olması. Yani gerekirse 3-5 gün uğraşayım, ama bitince değsin. Bu beklentim malzeme listesi kabarık olsa da azıcık olsa da aynı ama malesef öyle 2-5 malzemeli tariflerin çoğundan memnun kalmadım denediğimde. Tabi bazı istisnalar oldu, onları da blogda paylaştım.

Bu yerfıstığı ezmeli kurabiyeleri de kendim için değil, çalıştım kahve evi için yapıyordum. Birkaç tarif denedim ama istediğim gibi olmadı sonuç. Kötü değillerdi ama ekstra bi güzellikleri de yoktu. Bu yerfıstığı ezmeli kurabiye tarifi ile dışı ağızda dağılan, içi chewy denilen yapışkan kıvamda kurabiyeler elde edeceksiniz.


Yerfıstığı ezmesinin smooth yani krema gibi pürüzsüz olanından almalısınız. Crunchy veya parçacıklı olanları bu tarif için ne yazık ki uygun değil.

Hamuru dinlendirme kısmı önemli. Bunu atlamamanızı öneririm. Kurabiyeleri dondurma kaşığı ile tepsiye dizdikten sonra dinlendirebileceğiniz gibi, hala kasedeyken de dinlendirebilrisiniz.

Şeker miktarı bana biraz fazla geldiğinden ben 3/4 cup şeker koyuyorum hamura ama orijinal tarif 1 kap.

Kurabiye hamurunun miktarını 1'e 1 oranına sabit kalarak artırabilirsiniz. Yani 2 katı hamur için 2kap fıstık ezmesi, 2 kap şeker, 2 yumurta gibi.

 Yerfıstığı Ezmeli 5 Malzemeli Kolay Unsuz Kurabiye

Ölçüler Amerikan kap (cup) denen ölçülerde. Yani kullanacağınız bardağın 236 ml olması lazım ama 230-250 arası da kabul edilebilir.  Yine de gram olarak da yazdım.

200 gr esmer şeker (1 Kap + 1/2 kaptan 1 yemek kaşığı eksik.)
1 büyük yumurta
200 gr yer fıstığı ezmesi  (1 cup)
Tuz
1 tatlı kaşığı vanilya

Yumurta ve şekeri  1-2 dakika, pürüzsüz olana kadar karıştırın. Vanilyayı ekleyip, tekrar karıştırın. Yerfıstığı ezmesini ekleyip, tamamen pürüzsüz olana kadar karıştırın.

Hamuru yarım saat dolapta dinlendirin.

Dinlendirdiğiniz hamurdan dondurma kaşığı ile eşit boyutlarda toplar alarak tepsiye yerleştirin.


Üzerlerine tuz serpiştirin. 175C fırında 12-15 dakika üstleri kızarana kadar pişirin.

Kurabiyeleri servis etmeden önce 15-20 dakika dinlendirin.

Not 1: Küçük dondurma kaşığı kullanırsanız 12 dakika çok gelebilir. 10 dakikaya yakın kontrol etmenizde fayda var.  

Not 2: Benim kullandığım dondurma kaşığının çapı yaplaşık 5.5-6 cm. Eğer böyle büyük kaşık kullanırsanız kurabiyelerin aralarında yeterince mesafe bırakmayı unutmayın. Pişerken yayılıyorlar.

Afiyet olsun :)

Orijinal tarif foodnetwork'ten alındı.




14 Ekim 2016 Cuma

Çikolata Soslu Zebra Mermer Kek



Hemen her özel günde, brunch veya kahvaltıda sunabileceğiniz zebra mermer kek tarifi var bugün. Yumuşacık, pofuduk ve tereyağlı bu pound kekin isterseniz çikolata sosu veya pudra şekeri ile dekore edebilirsiniz.

Çocukluğumdan kalma hatıraların içindeki pastalardan, keklerden ara ara bahsediyorum. İnsanın hatıralarında pasta kek olması da ayrıca değinilmesi gereken bir konu tabi ki ama şimdi onun sırası değil. Annemin beslenme çantama sık sık koyduğu, hemen her davette, günde yapılan ve hep keşke kakaolu kısmı daha çok olsaymış keşke üzüldüğüm kek... Mermer kek... Annem elindeki malzeme ve imkanlarla en güzelini yaptı hep. Kokusu hala burnumda, tadı hala damağımda o kurabiyelerin, pastaların. Hayır hangi fransız pastası annenizin yaptığı mozaik pasta kadar lezzetli? Hangi brownie bi arap dudağı?..

Geçenlerde aklıma gelen annemin mermer kekini yapmak istedim, hem de çalıştığım kahve evinde. (Ahmet, bunu okuyorsan holaaa!!) Tabi ki o saatte, zaman farkından dolayı anneme ulaşamadım ama The Cake Book adlı kitap yardımıma yetişti.  Keki pişirdim, soğuttum üstüne bir de çikolata sosu döktüm. Keşke yanmda fotoğraf makinem olsaydı dedim sonra... Telefonla çekilmiş fotoğrafların kusuruna bakmayın lütfen. Ama bu fotoğrafların kusurun kapatacak kadar lezzetli, yumuşacık ama dışı güzel kızarmış bir kek elde edeceksiniz bu tarifle.

Kekin zor olan herhangi bi yanı yok, zaten hemen hepimizin bildiği anne keki aslında ama ben yine de bir kaynağı rehber alıp yapmayı daha çok seviyorum. Zaten klasik de olsa anne kekinin tarifini ezbere bilmiyorum.

Tereyağlı, pofuduk ama içi nemli ve yumuşacık bir kek elde ediyorsunuz. İlk iki gün çok rahatça servis edebilirsiniz ama bence 3. güne biraz bayatlıyor ama bu kişisel bir şey biraz da. Ben kekimi genelde ilk gün, hatta henüz tam soğumamışken yemeye bayılıyorum :)

Ben çikolata sosu ile yemeyi çok seviyorum bu keki ama isterseniz sadece pudra şekeri de serpebilirsiniz üstüne.

25 Eylül 2016 Pazar

Erikli Kahve Keki





Bouchon Bakery kitabında anlatılana göre Parisliler kahvelerinin yanında pound cake yemeyi çok severlermiş. Bu kek olmadan kahve içmezlermiş falan. Heralde Amerikanlar ve donut, Türkler ve simit gibi bir şey bu da. Açıkçası ne Fransa'ya gittim ne de Parisli birini tanırım. 2-3 Fransız tanıyorum ama o başka konu tabi. Ben Paris'te yaşasam tercihim pound cake olmazdı, ben kruvasancıyım.

Pound kek dedikleri şeyse tereyağ bazlı, yoğun yapıda bir kek türü. Bouchon Bakery'nin vaat ettiği tarifin özelliği ise bu üzerinde çıtır bademli bir kat olan keklerin neredeyse ağzımızda eriyor oluşu. Gerçekten de öyle. Keke resmen aşık oldum ilk denememde. Gerçekten üstündeki o çıtır kat, kekin yumuşaklığı, kokusu, tadı... Keki bu haliyle çok sevsem de bir süre sonra alternatifler denemeye çalıştım. Armutlu ve erikli olanlar en çok hoşuma gidenler oldu. Frambuaz ve vişne ile sıradanlaştı. Denemek isterseniz armut veya erik kullanabilirsiniz. Ben erikli tarifi vereceğim. Üzerindeki çıtır katmanı yapmadım.

Burda sour cream dedikleri bir şey var, tarifte onu kullanmak gerekiyor ama tam yağlı süzme yoğurt + süt kreması kullanabilirsiniz.  Ben Istanbul'da bu yöntemi uyguluyordum ve çok aşırı bi fark olmuyor.

Şimdi erikli kahve kekinin tarifini görünce gözünüz korkmasın. Adamlar kitapta formul gibi gram gram yazmışlar. Tabi ki bi bildikleri var ama kap ölçüsü ile yapınca da gayet oluyor. Ben yine de her iki türlü yazdım, mutfak tartınız varsa ne ala, tartarak yapın. Yoksa da 230-240  ml ölçülerinde bir bardak veya ölçü kabını baz alın.

Malzemelerinizin oda sıcaklığında olmasına özen gösterin. Yağ oda sıcaklığında olsa bile yumurta soğuksa yağın yapısı değişir ekleyince.

Erikler çok küçükse bir kek için yarım erik, değilse çeyrek erik yeterli oluyor.

Erikli Kahve Keki